Bármilyen testmozgás  jótékony  hatással van a szervezetünkre.  Az intenzív, szakaszos testmozgás, a Hiit gyakorlásával viszont rövidebb idő alatt, még tovább fokozhatod az eredményeket. Ezek  egy része látványos és  azonnal érezhető,  például több energia,  jobb hangulat, nagyobb  teljesítőképesség, fittebb és izmosabb test, hatékonyabb  gondolkodás. A többi viszont, mint a vérnyomás stabilizálása, vércukorszint és koleszterinszint csökkenése, vagy a sejtfiatalítás láthatatlan, legalábbis rövid távon.

Egyre több kutatás tárgyát képezi a Hiit mozgás, összehasonlítva más edzésmódszerekkel, ebből adunk egy tízes csokrot.

10 érv a Hiit mellett – Hiit és a tudományos kutatások

1. Hatékony zsírégető és izomfejlesztő módszer

A zsír az egyik alapvető forrása szervezetünk energiatermelésének. Ezért érthető, hogy a testünk tárolja, védelmezi a felhalmozott zsírkészletet. Amikor hosszú kardió gyakorlatokat végzünk, azt üzenjük a testünknek, hogy hé, sok energiára lesz szükségem, tárold a zsírt! Ilyenkor testünk túlélő mechanizmusa életre kel és védelmezi a zsírkészletet, mert később még szükség lesz rá.

A Hiit gyakorlása viszont serkenti azoknak a hormonoknak a termelését, melyek kontrol alatt tartják a súlygyarapodást és a rossz étkezési szokásokat. Jobban fejleszti az izomzatot a hagyományos testmozgásnál, mivel olyan izmokat is átmozgat, melyek egy átlagos edzés alatt nincsnek igénybe véve. A zsírégetés a mozgás befejezése után 24-48 órán keresztül folytatódik, így sokkal több kalóriát égetünk el, mint a hagyományos módszerekkel.

2. Emeli a növekedési hormon (HGH) és a tesztoszteron szintet

Az Észak Karolinai Egyetem Sport Tudományok tanszéke által végzett kutatás bizonyította, hogy lineáris kapcsolat van a HGH termlése és a gyakorlatok intenzitása között.

 A HGH az egyik  legfontosabb hormon, ami  kimagasló szerepet játszik a  sejtmegújulásban, a  zsírégetésben, a  koleszterinszint  csökkentésében, az  immunrendszer hatékony  működésében és a fiatalos  külső megőrzésében. A  rossz hír az, hogy  a HGH születésünktől kezdve folyamatosan csökken és ugyan vannak bizonyos táplálkozáskiegészítők (például GABA, glutamin, lizin) melyek 20-50 %-kal növelik a HGH szintet, de felesleges ezek szedése a Hiit-et gyakorlod. A 15-20 perces Hiit gyakorlás során ugyanis a HGH szint 700 %-kal megemelkedik, és ez kitart az edzést követő több órán keresztül.

3. Csökkenti a kortizol szintet

Zöldkagyló Kapszula

A hosszú ideig tartó, hagyományos testmozgás emeli a stresszhormon, vagyis a kortizol szintjét, ami növeli a vércukor mennyiségét. A megemelkedett kortizol szintnek több káros hatása is van, egyrészt elnyomja az immunrendszert, így könnyebben elkaphatunk bizonyos fertőzéseket. Ez az oka annak, hogy aki túlzásba viszi az edzést, gyakrabban lesz beteg. A másik gond a kortizollal, hogy izomfaló hírében áll, vagyis szép lassan lebontja az izomzatot. A BodyHiit gyakorlás hatására viszont az izmok jobban fejlődnek, a megnövekedett izomszövetek pedig több kalóriát égetnek el, így az izomnövekedéssel párhuzamosan nő a zsírégetés hatékonysága is.

4. Növeli a szív és a tüdő kapacitását

  A Hiit gyakorlásával a szív és tüdő  kapacitása jelentős mértékben  növekszik, mivel a technika segít  kitörni a korábban állított  korlátokból. A hosszú és egyenletes  tempóban végzett mozgással nem  teremtünk semmilyen kihívást  szervezetünknek, ez az oka annak,  hogy sok esetben több hét gyakorlás  sem hoz igazi eredményeket a hagyományos edzésmódszerekkel. Viszont a rövid, intenzív gyakorlatok nemcsak tágítják a határainkat, hanem általuk a szív és a tüdő  kiépít egy természetes védőzónát, így például néhány hetes gyakorlás után, ha bizonyos helyzetekben a szívverésed valami miatt megemelkedik, semmi gondot nem okoz, mert a kapacitásod nagyobb, erőnléted  jobb lesz, mint korábban volt.

5. Frissebb gondolkodás, jobb memória, magas energiaszint

A Miami Egyetem professzora, Clinton B Wright kutatása szerint az intenzív, szakaszos testmozgás segít  megőrizni és javítani a gondolkodást és a jó memóriát, akár még idős korban is. Az intenzív testmozgás gyakorlatilag új egysejtek építését generálja és védi a meglévő sejteket a károsodástól.

6. Fiatalítja a sejteket, serkenti a telomerek, az anti-aging enzimek termelését

Sreekumaran Nair, a  Mayo Klinika professzora által készített 2017-es felmérés szerint a Hiit rendszeres gyakorlása visszafordítja az öregedést azáltal, hogy sejtszinten és az anyagcsere szintjén is pozitívan hat testünkben zajló folyamatokra. A kutatás két korcsoportot vizsgát, 18 és 30, valamint 65 és 80 év közöttieket. Külön csapatot hoztak létre a Hiit-re, és a súlyzós edzésekre. A kisérlet elején és végén szövetmintát vettek és kimutatták, hogy a fiatalabb csoport esetében a sejtek energia termelő képessége 49 %-kal, míg az idősebb csoportnál 69 %-kal volt magasabb azoknál, akik a Hiit-et gyakorolták.

7. Javítja / megszünteti a hangulatingadozásokat és mérsékli a depressziót

 

A mozgást gyakran szokták javasolni a stressz levezetésére, és a depresszió mérséklésére. A szakemberek szerint minél intenzívebb a mozgás, annál hatásosabb  hangulatjavító. A Journal of Gerantology-ban közzétett tanulmány szerint a hagyományos testmozgást gyakorló csoport esetében 50 %-kal csökkent a depresszió szintje, míg a Hiit gyakorlóknál 61 %-kal.

A tanulmányban feltárt nagyszerű eredmények arra sarkallják a kutatókat, hogy további vizsgálatokat végezzenek arra vonatkozólag, hogyan lehetne az antidepresszáns gyógyszereket kiváltani orvos által felírt mozgástechnikákkal.

8. Csökkenti a vérnyomást

Javítja az erek állapotát, csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

9. Időt spórol

Kevesebb idő alatt  jobb eredményeket tudsz elérni, mint a hagyományos testmozgással.

10. Szabadon, bárhol végezhető

Akár saját lakásodban is végezheted a gyakorlatokat. Természetesen lehet eszközök használatával is gyakorolni, például súlyzó, kötél, futópad, de a gyakorlatok jelentős része nem ezekre épül.

Sok hasznos tanácsot és ötletet kaphatsz a BodyHiit Programban arról, hogyan vonhatod be az otthon edzéstervedbe a minden háztartásban megtalálható egyszerű eszközöket. A gyakorlás helyszineinek pedig csak a fantáziád szabhat határt. Csinálhatod tévénézés közben, lépcsőn, mozgólépcsőn, tengerparton….

Kapcsolódó cikkek

Edzés David Beckham módszerével

Motivációs ötletek a sikeres testmozgáshoz

A tökéletes fekvőtámasz 

Az egészséges túrórudi 

Házi protein szelet – cukor-, laktóz- és gluténmentes

 

 

 

 

Facebook Hozzászólások