Éltető étrend – a választás szabadsága

Valószínűleg mindenkinek elege van már a sok  csodadiétából, amivel átmenetileg fogyhat, jó formába hozhatja magát, de 2 héttel a befejezés után, ugyanott tart, mint korábban.

A Bodyhiit táplálkozási programja nem diéta és nem fogyókúra, mégis segít az ideális testsúly elérésben, támogatja az izomépítést és kitűnő formába hoz, ha kitartóan követed.  Megmutatjuk az alapelveket, de te magad építheted fel a saját táplálkozási programod úgy, ahogy neked a legjobb, saját tempódban, saját értékrended alapján.

Ne hidd el senkinek, hogy mi jó, mi nem jó neked, kisérletezz a lenti ötletekkel és iránymutatásokkal és válaszd ki azt, ami ténylegesen működik és eredményeket hoz.

A javasolt módszerrel „becsempészheted” az életedbe (és az ételedbe) az egészségesebb tápanyagokat és ejtheted azokat, melyek károsak.

Tíz Táplálkozási Tipp

1. Tápláló, laktató, magas rosttartalmú ételek

Olyan ételeket válassz, amelyektől hosszabb ideig jóllakottnak érzed magad, és nem okoz sóvárgást. Ezekből  elvileg nem tudod magad túlenni, így nem kell kalória-kalkulátorral nekiülnöd az ebédnek. Ilyenek például a zöldségfélék, hús, hal, gyümölcs. Veszélyzóna: az édességek, a fehérkenyér, és a tésztafélék. Ugyanis a magas glikémiás indexű szénhidrátok, stimulálják az éhséget.

Válassz magas rosttartalmú, alacsony kalóriájú ételeket. Például zöldségek, teljes kiörlésű rozskenyér, zabkása.

2. Szénhidrát / fehérje / zsír helyes aránya

Az elfogyasztott táplálék fele legyen valamilyen zöldség, egynegyede fehérje (például hús, hal, tejtermékek), a maradék pedig együttesen szénhidrát, zsír vagy gyümölcs. Egy ideális tányér így néz ki: a felén zöldség/saláta van tálalva, egynegyed részén egy grillezett hússzelet, és a tányér fennmaradó részén pedig barnarizs vagy quinoa.

3. Javítsd fel kedvenc ételeidet!

Grapefruitmag cseppek
Apró trükkökkel egészségesebbé teheted az elfogyasztott ételeket. Például a zabkásába tehetsz fahéjat, a lencsét főzés előtt csiráztathatod, a reggeli shake-be keverhetsz lenmagot, spirulinát, vagy kollagént, salátaöntetként használhatsz olívaolajat és citromlevet.

 

4. Jutalmazd magad az eredményekért!

Nem kell lemondanod teljesen a kedvenc ételeidről, amelyek nem férnek bele az új étrend alapelveibe. Ugyanis szombaton és vasárnap, két-két alkalommal fogyaszthatsz bármiből, ami jól esik. Egy feltétel van csupán! Az adag nem lehet nagyobb, mint ami a tenyeredben elfér! Persze ne kisérletezz azzal, hogy vajon el tudsz-e helyezni egy húszdekás csokit  a tenyereden! Tényleg ne legyen több, mint egy tenyérnyi!

Ennek az angolban cheat mealnek nevezett taktikának az a célja, hogy ne stresszeld magad túlságosan a sok lemondás miatt. A stressz egyébként is növeli a kortizol szintet, ami elhízáshoz vezet. Szóval no stressz, élvezd a változást, élvezd azt, ahogy lépésről lépésre felépíted az egészségesebb életviteled, és egyre jobban, frissebben érzed magad és messze magad mögött hagyod a fölös kilókat.

5. A függőség leküzdése

Az egészségesebb táplálkozásra váltani persze nem egyszerű! A cukortól való függőség például erősebb lehet, mint a heroinfüggőség! Nem elég az akaraterő és az elhatározás! Fontos, hogy bármilyen változást bevezetsz, bármit elhagysz az étrendedből, helyettesítsd valamivel, ami egészségesebb! A sóvárgás leküzdésére alkalmazz különböző taktikákat, például menj el sétálni, igyál egy pohár vizet, jutalmazd meg magad egy egészséges nassal (például mandula, dió).

A vásárlási listádról és a konyhádból száműzd az egészségtelen ételeket (ezekről a Zöld Zónás cikkben olvashatsz)! Nem érdemes ezekből otthon tartani, mert egy gyengébb pillanatodban rádtalál a csoki és a csipsz, kedvesen neveden szólít, aztán nem tudsz ellenálni.

6. Zöld Zónás étkezés

 

Az ételeket három zónára osztottuk fel: piros, sárga és zöld! A cél, hogy a  piros zónából fokozatosan áttérjünk a sárga és zöld zónás ételek fogyasztására. Erről részletesebben itt olvashatsz.

 

 

7. Minőségi szénhidrátok

A szénhidrát fontos energiaforrás, szüksége van rá a szervezetnek, de fontos, hogy az egészségesebb, alacsony glikémiás indexű szénhidrátokat válaszd, például: zabpehely, lencse, zöldborsó, quinoa, rozs, édesburgonya. És arányuk maradjon a 2es pontban bemutatott szinten.

A különböző ételek gikémiás indexéről itt találsz részletes leírást.

8. Stressz csökkentése

A stressz, az aggódás, a félelem mind a kortizol, vagyis a stresszhormon szint emelkedését eredményezi. Ilyenkor jól bevált recept, hogy a süteményhez vagy csokihoz nyúlunk, mert az csökkenti a kortizol szintet. A probléma az, hogy ez csak átmeneti javulást hoz és egy ördögi kört indít el. Ezért jobb, ha más módszerekkel próbálod levezetni a feszültséget, mint a meditcáió vagy a jóga gyakorlása. Azonnali hangulatjavító tippek közül segíthet a mélylégzés, pár csepp levendula olaj, vagy akár egy pohár víz is.

9. Víz!

Hogy vezet a kevés vízfogyassztás súlygyarapodáshoz? Úgy, hogy, amikor a szervezetednek szüksége van a folyadékra, gyakran éhség formájában jelentkezik, pedig csak szomjas vagy! A kevés vízfogyasztás egyébként fáradtsághoz, fejfájáshoz, dekoncentráltsághoz is vezethet. A test méregtelenítésében és rendkívül fontos szerepet játszik az elegendő mennyiségű tiszta víz.

A legolcsóbb módja, ha saját víztisztító berendezést szereltetsz be otthonodba, ezzel juthatsz a legtisztább vízhez, s ráadásul nem kell az ásványvizes palackokkal bajlódni. A leghatékonyabbak a fordított ozmózis rendszerű berendezések.

Szeretnéd tudni mennyi az ideális napi folyadékmennyiség szükségleted? Testsúlyod és életkorod alapján itt ki tudod számítani!

10. Szakaszos étkezés!

Nagy hasznodra válhat, ha beállítasz magadnak egy étkezési ablakot, amin belül nyugodtan ehetsz bármikor. Az étkezési ablak indulhat 12 órával: 8-kor reggeli, este 8-kor vacsora. A céljaid függvényében ezt csökkentheted 10, majd 8 órásra. A nap fennmaradó része, a „böjt” időszak nagyszerű változásokat hozhat az életedbe, melyről részletesen később írunk.

Ha hasznosnak találod a fenti tippeket, akkor kezdd el a megvalósításukat most! Olvass utána a dolgoknak, nézd át a Zöld Zónás Étkezést, írd be a naptáradba a legfontosabb ötleteket, és élvezd ezt a nagyszerű kalandot életed megreformálására.

Facebook Hozzászólások