Az azték zsályaként is ismert chia, Dél-Amerikában őshonos, lila virágú, dekoratív növény.

A chia sztori

Az aztékok már az időszámításunk előtt 3500 évvel ismerték a chiát. Úgy tartották, hogy a chia természetfeletti képességekkel ruházza fel őket, így nem véletlen, hogy maya nyelven erőt jelent. A többi ősi gabonához hasonlóan, a chia pár ezer évre feledésbe merült, amihez hozzájárult, hogy a spanyolok a gyarmatosítás idején be is tiltották Dél-Amerikában (a szektáriánus használata  miatt). Szerencsére Mexikó egyes területein fennmaradt és később onnan jutott el Argentínába és Ausztráliába, melyek jelenleg a legnagyobb chia-termelők.

 Chia, az energiabomba

A chia mag fogyasztásának számtalan pozitív hatása van:

  1. Csökkenti a vércukor szintet, lassítja a szénhidrátok lebontását, így meggátolja az étkezések után jelentkező hirtelen vércukorszint emelkedést.
  2. Magas az ásványi anyag tartalma. Különösen gazdag vasban, foszforban, magnéziumban és kalciumban, melyek növelik energiaszintünket. Kutatások bizonyítják, hogy a chia mag segít a teljesítmény és az állóképesség fokozásában. Az egyik legfontosabb táplálék az aktív életmódot élők és sportolók számára, hiszen energiával tölt fel és növeli az állóképességet.
  3. A chia mag sok vizet képes megkötni, ezért fogyasztása után jóllakottnak érezzük magunkat. Az egyik legmagasabb rosttartalmú étel a világon (csaknem 40 %-a rost), ezért remek választás a fogyni vágyóknak.
  4. Magas fehérje tartalma révén segíti az izmok építését. Gazdag aminósavakban, melyek a fehérjék építőkövei. Kimagasló a triptofán tartalma, mely a jó alvást garantálja.
  5. Az összes növény közül a chia tartalmazza a legnagyobb mennyiségben az omega 3 zsírsavakat, főként az ALA (alfa-linolénsav) és az EPA (eikozapentaénsav) tartalma magas. Ezáltal védi az ereket, csökkenti a trigliceridek és az LDL, vagyis a rossz koleszterin szintjét.
  6. Az antioxidánsok magas szintje révén megköti a szabadgyököket és segíti a sejtek  regenerálódását, valamint élénkíti az immunrendszer működését.

CHIA RECEPT

Chia puding

Hozzávalók

3 evőkanál chia mag

2 dl mandula vagy kókusztej

Gyümölcsdarabok a díszítéshez: málna, eper, banán, alma

Édesítés: nem feltétlenül szükséges, de ha édesen szeretnéd, használj stéviát.

Ízesítés: fahéj vagy kardamon, citrom vagy narancshéj (bio)

 

Elkészítés

Keverd el alaposan a chia magot a mandulatejjel, ízesítsd és díszítsd a tetejét gyümölccsel, majd tedd be a hűtőbe. Legjobb, ha 8 órát kell pihen, tehát este lefekvés előtt készítsd el. Reggel csak annyi a dolgod, hogy kiveszed a hűtőből és nekiállsz a finom és tápláló chia puding fogyasztásához. De ha nincs időd reggelig várni, akár 1 óra alatt is megduzzadnak a magok, és fogyasztható!

További chia receptek és  csaknem 30, egészséges reggeli recept  az Ezerízű reggel című könyvben. Ingyenes letöltés regisztrációval itt, vagy a könyvre kattintva.

Kapcsolódó cikkek

A karcsúsító koktél

Hogyan éljünk 100 évig 1. rész – a táplálkozás

Hogyan éljünk 100 évig 2. rész – a tetsmozgás

Egészséges túró rudi készítése otthon

Tíz egészséges táplálkozási tipp

Készíts protein szeletet otthon

A leghatékonyabb zsírégető és izomfejlesztő edzés

A fejfájás kezelése természetes módszerekkel

 

Facebook Hozzászólások